26 weken zwanger


De voorlaatste week van de tweede trimester is aangebroken bij 26 weken zwangerschap. Je hebt nog maar 14 weken te gaan tot je baby ter wereld komt. Je baby oefent met ademen voor wanneer hij de buitenwereld in gaat.

De ontwikkeling van je baby

De baby weegt al ongeveer 750 gram en is 35 centimeter groot van hoofd tot voet. 26 weken zwanger geworden foetusIn week 26 is het netwerk van zenuwen in de baby’s oren beter ontwikkeld en gevoeliger dan voorheen. Het is nu in staat om zowel jou stem en die van je partner te horen wanneer jullie praten. De baby ademt kleine hoeveelheden vruchtwater in en uit. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van zijn longen. Deze zogenaamde ademhaling is ook een goede oefening voor als hij geboren  wordt en die eerste hap lucht neemt. Ook blijft hij babyvet aan maken. Als je een jongetje hebt, dalen zijn testikels in zijn balzak, dit duurt ongeveer 2 tot 3 dagen.

De veranderingen bij de vrouw

Zorg ervoor dat je  goed blijft eten en voldoende rust, ondanks de drukke tijden om alles te regelen. Je bloeddruk kan iets verhogen in deze tijd, hoewel het nog steeds lager is dan het was voordat je bevrucht werd .

Pre-eclampsie is een ernstige aandoening, gekenmerkt door hoge bloeddruk en eiwit in de urine. Dit toont zich meestal na 37 weken, maar het kan eerder gebeuren, dus het is belangrijk om bewust te zijn van de waarschuwingssignalen van deze aandoening.

Als je onderrug pijnlijk is de laatste tijd, komt dit door je groeiende baarmoeder, zich uitbreid, je buikspieren verzwakt en mogelijk op een zenuw drukt. De pijnlijke onderrug kan ook komen door hormonale veranderingen die je gewrichten en ligamenten losser maken. Het extra gewicht betekent dat je spieren meer moeten werken en verhoogde stress op je gewrichten veroorzaken. Lopen, staan ​​of zitten voor lange periodes zet een extra spanning op je onderrug. Een warm bad of warm kompres kan verlichting brengen. Probeer om een ​​goede houding te handhaven gedurende de hele dag.Voorkom inspanningen die vereisen dat je je buigt en draait op hetzelfde moment. Neem regelmatig een pauze. Slaap op je zij met een of beide gebogen knieën met daartussen een kussen. Ondersteun ook je buikspieren met een kussen.

De zwangerschapstour gaat hier verder

Reacties zijn gesloten.