Hoe bereid je je voor op de bevalling?

Om een bevalling zo comfortabel mogelijk te laten verlopen is het van belang al voorbereid te zijn op een bevalling. Kennis en voorzorg werken mee aan het soepel en zonder zorgen verlopen van de bevalling voor de moeder en de partner. Je weet dat het geregeld is en kun je volledig richten op de bevalling zelf, waarna je zonder zorgen kunt genieten van je baby. Om een goed overzicht te houden zullen we ze hier onderverdelen in verschillende categorieën.

 

Lichamelijke voorbereiding

  • Rust

Neem voldoende rust voorafgaande aan de bevalling. Je mag daar vanaf je 36 weken zwangerschap al mee beginnen. Zorg dat je alles voor je 36 weken al geregeld hebt. Zorgt dat je bevalling voorbereid is en je geboorteplan af voor die tijd af is en je uitgerust kunt beginnen aan de bevalling. De zware inspanning van een bevalling  moet men niet onderschatten, vooral wanneer het wat langer duurt dan verwacht. Doe vanaf 36 weken zwangerschap alles rustiger aan en neem uitgebreid te tijd om elke dag lekker te dutten.

  • Goed dieet

Dat je tijdens de zwangerschap een goed dieet moet aanhouden omwille van je eigen gezondheid en die van je baby word op zwanger en nu .nl al besproken. Maar ook voor de bevalling is het goed om te zorgen dat je een dieet hebt dat je gezond houd en veel energie levert. Dit zorgt dat je tijdens de zwangerschap genoeg energie hebt om te kunnen persen.Voorbereiding van de zwangerschap

  • Water

Naast een goed dieet is genoeg water ook belangrijk tijdens de bevalling. Daarom is het belangrijk voor de bevalling te zorgen dat je genoeg gehydrateerd bent. Een bevalling is een zware inspanning waarbij je veel gaat zweten, genoeg aanvulling van vocht is hierbij erg belangrijk.

  • Strekken

Training word tijdens de late zwangerschap meestal afgeraden, maar strekken kan positieve gevolgen hebben. Wanneer je zorgt dat voornamelijk je been-, billen-, rug en buik spier gestrekt en gerekt zijn voor de bevalling, gaat een bevalling makkelijker. Je hebt minder moeite met bepaalde posities en je spieren zijn beter bestand tegen de uitrekking van je bekkengebied.

Geestelijke voorbereiding

Geestelijke voorbereiding is belangrijk. Je hersenen zijn de controlekamer van het lichaam en als het daar mis gaat, zal het lichaam volgen. Slechte gevoelens zullen ook bij werken aan een verkeerde regulering van hormonen en andere stoffen.

  • Pijn

Wanneer je een lage pijndrempel hebt, is het handig om je hier geestelijk op voor te bereiden. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door jezelf voor te houden dat deze pijn positieve gevolgen heeft. Andere vrouwen hebben misschien meer baat bij het minder nadenken over pijn.

  • Visualisering

Wanneer je weet hoe een bevalling verloopt, kun je voor de bevalling er al over nadenken en het proces visualiseren. Dit kan bij de bevalling het voordeel hebben dat je niet “voor de eerste keer” het proces doormaakt. Dit kan een geruststellende gedachte geven en stress verlichten.Voorbereiding van de zwangerschap

  • Ontspanning

Ontdek welke manier er zijn om jezelf tot geestelijke ontspanning te krijgen. Dit is belangrijk tijdens de zwangerschap maar ook tijdens de bevalling. Wanneer de vrouw ontspannen is, zal deze beter controle hebben over haar lichaam. Ook zal ze beter bewust zijn van wat er allemaal om zich heen gebeurd.

  • Weg met zorgen

Zorg dat je tijdens de bevalling geen gevoelens van angst of onzekerheid meer hebt. Denk voor de bevalling goed na over waarom je zwanger bent en over hoe je het gaat aanpakken. Dit voorkomt dat je tijdens de bevalling in de stress schiet en hieraan denkt.

Kennis voorbereiding

  • Het bevallingsproces

Zorg dat je weet hoe de bevalling in zijn werk gaat. Dit zorgt dat je bent voorbereid op wat er komen gaat, geen onverwachte dingen en meer ontspanning.

  • Zwangerschapscursus

Ga met je partner naar een zwangerschapscursus. Hier leer je veel praktische tips die je kunt gebruiken om de bevalling te helpen. Van ademhalingstechnieken tot posities en weeën, je leert het er.Voorbereiding van de zwangerschap

  • Kraam kennis

Zorg dat je weet wat er gaat gebeuren in de kraamweken. Dit voorkomt dat je voor onverwachte gebeurtenissen komt te staan. Na de bevalling kan het druk gaan worden, en hierdoor kun je voorbereid bevallen en daarna nergens meer druk over maken.

Voorbereiding van de bevallingsplaats

  • Thuis bevallen

Zorg dat er genoeg plaats is op de plek waar je thuis gaat bevallen. Ook de benodigdheden moeten aanwezig zijn en binnen handbereik, denk hierbij aan een kraampakket. Misschien wil je je huis wel speciaal inrichten voor de komst van de baby. Voorzieningen die nodig zijn voor de bevallen, bijvoorbeeld een bad, dienen volledig te zijn opgezet.

  • Ziekenhuisbevalling

Zorg dat je alles bij je hebt wanneer je gaat bevallen. Maak een kraampakket die je partner of de verloskundige mee kan nemen naar de bevalling. Zorg er ook voor dat er spullen in zitten wanneer je langer moet blijven.

Administratieve voorbereiding

  • Kraamzorg

Zorg dat de kraamzorg geregeld is. Tijdens de bevalling en natuurlijk in de kraamweken zal deze samen met de verloskundige veel voor je regelen. Je kunt hierdoor ontspannen en zonder zorgen genieten van je bevalling en de kraamweken.

  • Aangifte van geboorte

Zorg dat geregeld is wie de aangifte van de geboorte gaat doen. Er is binnen Nederland een verplichting om dit binnen 3 dagen na de dag van geboorte te doen.

  •  Geboorteplan

Maak een geboorteplan. Hiermee kan je iedereen die bij de bevalling betrokken is laten weten wat je graag wil dat er gaat gebeuren. Een geboorteplan maakt het voor de vrouw en haar partner een leukere bevalling omdat het persoonlijk is gemaakt.

Neem onze adviezen ten rade en gebruik ze om je bevalling zo zorgeloos te laten verlopen. Heb je hulp nodig bij het maken van een geboorteplan klik dan hier.

Reacties zijn gesloten.